Przejdź do treści

Jak zdobyć wiarygodność?

Jak zdobyć wiarygodność?
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres
Urszula Dudziak o menopauzie: To jest dla kobiety najpiękniejszy okres, bo nie kojarzy się ze stresem
Niemal pół tysiąca złotych za przyjęcie szczepionki przeciwko COVID-19. Tak postanowił parlament w Wilnie
Hanna Lis o przemocy domowej
Hanna Lis o przemocy domowej: Mężczyzna, który nazwał cię ku*wą, popchnął o ścianę, uderzył, zrobi to kolejny raz. I kolejny
Kasia Dziurska
Kasia Dziurska: To mit, że przy SIBO nie można jeść węglowodanów. Jem je do każdego posiłku
Weź udział w ankiecie #SpisKobiet organizowanej przez WIMIN
Spis Kobiet – porozmawiajmy szczerze o naszych ciałach

„Nie zrobiłbym interesów z osobą, której nie ufam” – mówi wielu biznesmenów. Co się dzieje, gdy w oczach innych nie jesteśmy wiarygodni? Tracimy wiele okazji, nie tylko biznesowych. Co robić, by wzbudzać zaufanie?

W Polsce z zaufaniem cały czas jest problem. Najnowsze wyniki Diagnozy Społecznej pokazują, że tylko kilka procent z nas uważa, że ufa innym ludziom. Niższy wynik w Europie ma tylko Rosja. – Zdania: „Jesteś bardzo wiarygodny!” czy: „Wiem, że mogę na ciebie liczyć” stają się największymi komplementami. Psychologowie mówią o ogromnej wadze nawiązywania dobrych relacji i, co jeszcze ważniejsze, umiejętności ich podtrzymania. To klucze do sukcesu – mówi psycholog Iwona Zabielska.

Przykład? Poszukiwanie pracy. – Gdy doradzam w czasie rekrutacji kandydatów, widzę, że ich życiorysy, umiejętności czy oczekiwania finansowe są zwykle bardzo podobne. Kończą podobne szkoły, mają podobne CV. Co wtedy decyduje o tym, czy ktoś dostanie pracę? Zwykle referencje i rekomendacje od osób, które powiedzą: „Temu kandydatowi możecie zaufać!”. Tutaj wiarygodność liczy się dwukrotnie: zarówno jeśli chodzi o rekomendowanego, jak i rekomendującego – dodaje psycholog. Jeszcze do niedawna w języku polskim popularne było słowo „spolegliwy”. Potocznie nazywa się tak osobę uległą, łatwo ustępującą innym. Ale naprawdę „spolegliwy” to taki, na którym można polegać! I o to tutaj chodzi!

Jak wzbudzać zaufanie i każdego dnia budować swoją wiarygodność? Oto cztery najważniejsze zasady:

1. Dotrzymuj słowa

Powiedziałeś: „Do jutra wyślę ci e-mail”? Wyślij go faktycznie do jutra. Zadeklarowałeś: „Będę odbierał dzieci ze szkoły przynajmniej dwa razy w tygodniu”? Zrób to ‒ dwa razy w tygodniu. Albo jeszcze lepiej: zanim zadeklarujesz, że odbierzesz dzieci, wyślesz e-mail, przygotujesz obiad, naprawisz odkurzacz, napiszesz raport, zastanów się dwa lub nawet trzy razy, czy na pewno jesteś w stanie dotrzymać słowa. Jeżeli będziesz miał wątpliwości, nic zwykle się nie stanie, jeśli nie złożysz tej kuszącej deklaracji. – Ponosimy zazwyczaj konsekwencje tego, co powiedzieliśmy, a nie tego, czego nie powiedzieliśmy – zauważa Iwona Zabielska. Może dzieci uda ci się odebrać tylko raz w tygodniu, a e-mail wyślesz nie do jutra, tylko do najbliższego poniedziałku? I gdy to zadeklarujesz, to bez większych problemów i nerwów po prostu to zrealizujesz. Jasne, „do poniedziałku” nie brzmi tak świetnie jak „do jutra”, ale… w ostatecznym rozrachunku dotrzymany termin poniedziałkowy będzie lepszy niż złamany termin jutrzejszy!

2. Mów wprost, jeśli nie możesz dotrzymać słowa

Powiedz szczerze, jak wygląda sytuacja. Gdy już zdarzy się, że nie możesz zobowiązać się do czegoś, nie używaj zwrotów: „Nie uda mi się” czy „Nie dam rady”. Mogłyby one sugerować brak pomysłu lub chęci z twojej strony. Co wobec tego powiedzieć? „Musiałam ustalić pewne priorytety, muszę zrobić jeszcze to i to. Potrzebuję więcej czasu lub mniej obowiązków”. „Zrobię to, ale za dłuższą chwilę, nie mogę się rozpraszać”. Staraj się przybliżyć swoją sytuację, a nie wskazuj takich ogólników jak brak czasu czy mocy przerobowych. Daj szansę pomyśleć innym o sobie: „On sobie dobrze radzi. Potrafi dobrze zorganizować swój czas!”. – Wiarygodność możemy budować na pokazywaniu siebie jako osoby odpowiedzialnej, ale mającej swoje słabości: czasem zmęczonej czy zagonionej. Ale pomimo tych problemów rozważnie planującej kolejne kroki, a nie porywającej się szaleńczo na coś, co nie ma większych szans się udać – mówi psycholog.

3. Bądź spójny

– Jedna z moich pacjentek narzekała na swojego dyrektora, który był starszym mężczyzną i gdy rano przychodził do pracy, skarżył się na ból serca i kłopoty z wchodzeniem na trzecie piętro, gdzie znajdowało się ich biuro – wspomina Zabielska. – Kłopot pojawił się kilka godzin później na spotkaniu integracyjnym, gdy ten sam dyrektor wspinał się na szczyt schodów, pokonując dwa stopnie jednym krokiem i flirtując z atrakcyjnymi koleżankami z firmy. W efekcie współpracownicy, koledzy, a nawet szefowie tego dyrektora nie wiedzieli, kim ten człowiek jest, mimo że spotykali go kilka razy w tygodniu – mówi Iwona Zabielska. Psychologowie taką sytuację nazywają dysonansem poznawczym. Oznacza on stan, w którym docierają do nas dwa niezgodne ze sobą sygnały. A to powoduje napięcie. – Napięcie i niepewność stają wtedy na przeszkodzie w uzyskaniu wiarygodności. Osoba wiarygodna jest jak układanka, w której jedna część pasuje do drugiej – mówi psycholog.Na szczęście nie ma to nic wspólnego z byciem nudnym! – Chodzi o to, żejesteśmy dla innychw miarę przewidywalni. I nie zmuszamy innych, żeby musieli być ciągle czujni i z niepewnością czekać, co z naszej strony ich spotka – dodaje Iwona Zabielska.Krótko mówiąc ‒ można zakładać czerwone skarpetki do garnituru. Można zaskakiwać innych. Ale niech to będą raczej drobiazgi, które nie sprawią, że odczują oni w pewnej chwili niepokój i zadadzą sobie pytanie: „Z kim tak naprawdę, do licha, mamy do czynienia?” – tłumaczy.

4. Reaguj z opóźnieniem

W innych słowach ten krok można byłoby opisać jako: „Bądź mniej impulsywny”. Oczywiście, zdarzają się sytuacje, w których trzeba zadziałać bardzo szybko. Natychmiast. – W większości przypadków sprawa nie jest aż tak bardzo pilna. Na e-maila czy SMS-a zazwyczaj nie musimy odpowiadać 15 sekund po tym, jak dostaliśmy wiadomość. To nie konkurs szybkości – mówi psycholog. – Żeby to wytrenować, proponuję zawsze, gdy ktoś zadaje nam pytanie, wziąć głęboki oddech, zanim udzielimy odpowiedzi. Niech to, co mówimy, sprawia wrażenie przemyślanego, niepochopnego. To bardzo prosta socjotechnika wykorzystująca to, że za godne zaufania uznajemy osoby działające spokojnie i sprawiające wrażenie rozważnych – dodaje Iwona Zabielska.Mówiąc wprost: gdy pada pytanie ‒ głęboki wdech. Chwila na przemyślenie odpowiedzi. Ta opóźniona reakcja to przeciwieństwo odruchu bezwarunkowego, który pojawia się automatycznie. Wraz z nim błyskawicznie reagujemy często na jakiś bodziec. – Bywa tak, że coś, co w pierwszej chwili nas denerwuje, złości, smuci albo niepokoi, po kilku chwilach i jednym głębokim wdechu już takie nie jest. A my, gdy nie wydajemy się zdenerwowani, zasmuceni czy zaniepokojeni, sprawiamy wrażenie panujących nad sytuacją i dzięki temu godnych zaufania – tłumaczy psycholog.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Zerwij z „czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Efekt aureoli

Oceniasz innych „od pierwszego wejrzenia”? To tzw. efekt aureoli

Dorota Minta, psycholożka, psychoterapeutka

„PTSD z pracy? Znam takie przypadki” – mówi Dorota Minta, psycholożka i psychoterapeutka

Neofilia, czyli na tropie nowych wrażeń. Czym jest i jak nie wpaść w jej pułapkę?

HELLO PIONIERKI: Jak Józefa Kodisowa otwierała drzwi polskim filozofkom i psycholożkom, znosząc „ćmiakanie” kolegów-studentów

Dwie kobiety

Wampiry energetyczne – objawy, cechy. Jak się bronić?

„Dałyśmy się zrobić w bambuko. Ale właściwie to nie miałyśmy wyjścia”. Małgorzata Akkus o kulturze diety

Daria Abramowicz, psycholożka sportu

„Niepowodzenie w sporcie czy w pracy to nie jest informacja o nas – że jesteśmy słabi, gorsi, mniej wartościowi” – tłumaczy Daria Abramowicz, psycholożka sportu

6 związkowych pułapek

6 związkowych pułapek. Często wpadamy w nie przez samych siebie

Sprawdź, czy otaczają cię toksyczni ludzie. 9 zachowań, na które musisz zwrócić uwagę

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Po pracy nie masz już na nic siły? Oto 6 sposobów na odzyskanie energii wieczorem

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki