Przejdź do treści

Fakty i mity: witamina C

Fakty i mity: Wit. C
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta pisze na laptopie. Obok siedzi pies
Szczepienie na COVID-19 a dzień wolny od pracy. To „koszt, który może zostać przez firmy poniesiony”?
Lekarka
Czy respiratory zabijają a szczepionki to eksperyment „godny Hitlera”? Doktor Michał rozprawia się z teoriami koronasceptyków
szczepienia przeciw COVID-19
„Chcemy, aby od 10 maja każdy dorosły mógł zapisywać się na szczepienie” – zapowiada premier
„Karmazynowy przypływ i krwawa Mary”. Jak mówimy o okresie?
ratownik medyczny, pandemia
„Wasza ‘wolność’ i ‘spisek’ się kończy, kiedy nie możecie złapać tchu”. Ratownik o nagonce na medyków „zaangażowanych w pandemiczny spisek”

Czy to prawda, że witamina C (kwas askorbinowy) jest dobra na przeziębienia?

Jesienią i zimą, gdy częstsze są infekcje górnych dróg oddechowych, odruchowo sięgamy – nawet profilaktycznie – po witaminę C i preparaty wielowitaminowe. Tymczasem jak dotąd nie udało się udowodnić, że ma to znaczenie dla przebiegu choroby. Co więcej – nieprzemyślane przyjmowanie witaminy C może nam zaszkodzić.

Wśród pacjentów, a co gorsza także wśród niektórych lekarzy i farmaceutów, istnieje przekonanie, że witamina C zapobiega infekcjom wirusowym dróg oddechowych, a gdy one już wystąpią – że skraca okres ich trwania i zmniejsza natężenie objawów, które im towarzyszą. – Tymczasem w badaniach klinicznych, w których oceniano zasadność stosowania witaminy C w tych właśnie wskazaniach do dawki 4 g na dobę, nie osiągnięto pozytywnego skutku ani profilaktycznego, ani terapeutycznego – mówi dr Jarosław Woroń, specjalista farmakologii klinicznej z Zakładu Farmakologii Klinicznej Katedry Farmakologii UJ CM w Krakowie. – Co więcej, nie dysponujemy także jednoznaczną odpowiedzią na pytanie, czy syntetyczna witamina C jest równie skuteczna jak naturalna pozyskiwana z odpowiednio zbilansowanej diety – dodaje specjalista.

Naturalna witamina C, pochodząca z warzyw i owoców, ma zdolność do stymulacji produkcji krwinek białych, i to zarówno limfocytów typu B, jak i T. Prawidłowa dieta zapewne może zwiększać odporność na zakażenia. Zdaniem specjalistów nie ma jednak dowodów, że syntetyczna witamina C ma dokładnie taki sam wpływ. Skąd więc mit o skutecznym działaniu witaminy C w przeziębieniach? Swoją karierę witamina C zawdzięcza prawdopodobnie Linusowi Paulingowi, laureatowi Nagrody Nobla w dziedzinie medycyny, który w latach 70. napisał na jej temat książkę. Przez wiele lat cieszyła się ona ogromnym powodzeniem, choć w żaden sposób nie udowadniała roli witaminy C w zwalczaniu przeziębienia. – Myślę, że nie bez znaczenia jest stanowisko producentów zarówno suplementów diety, jak i leków zawierających witaminę C – uważa dr Jarosław Woroń. Jej popularność podsycają także reklamy preparatów dostępnych bez recepty, najczęściej stosowanych na grypę i przeziębienia. W sezonie grypowym zażywa je zdecydowana większość Polaków. Specjaliści są jednak zdania, że preparaty te, choć zmniejszają nasilenie objawów grypy, nie mają żadnego wpływu na wywołującego ją wirusa – a na tym powinno polegać leczenie.

Farmakolog zwraca także uwagę, że stosowanie witaminy C w nadmiarze może przynieść więcej szkody niż pożytku. – Nie wolno zapominać, że zakwaszenie moczu przez przyjmowaną witaminę C może powodować liczne interakcje z lekami wydalanymi drogą nerkową, a ich konsekwencją może być zmiana skuteczności, jak i bezpieczeństwa stosowanego leczenia farmakologicznego – wyjaśnia dr Woroń.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

dziewczyna w sportowym stroju

Kiedy sport osłabia odporność?

Nie chcesz jesieni spędzić na L4? Poznaj 5 sposobów na zwiększenie odporności

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

kobieta deszcz

Raz słoneczko, raz przymrozki i 10 cm śniegu. Jak zmienna kwietniowa pogoda wpływa na nasze zdrowie?

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Para całująca się na łące

„Dzięki całowaniu się jesteśmy zdrowsi”. HZ kontra mity #13 Pocałunki

Szczepić czy nie szczepić?

Szczepić czy nie szczepić? W rozmowie z Izabelą Filc-Redlińską

Pokochaj… rekina!

Naukowy głos o parzeniu herbaty

Po zdrowie nad morze

Dlaczego nie warto być zbyt higienicznym?

Być może najlepszy prezent pod choinkę

Być może najlepszy prezent pod choinkę

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki