Przejdź do treści

Dlaczego nie warto być zbyt higienicznym?

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, by wyjść na plażę. Pierwszą jest ciało, drugą bikini. I już, gotowe!
„Załóż to cholerne bikini. I jedyne, o czym myśl to to, że właśnie przezwyciężyłaś wstyd”. Przekonuje trenerka Marta Stoberska
"Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek" - podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
„Noszenie stanika to wybór, a nie obowiązek” – podkreśla edukatorka antydyskryminacyjna Anna Wiatrowska
Chorzy na szpiczaka pozbawieni leku ratującego życie. Nie ma go na lipcowej liście refundacyjnej
Jeden Polak średnio emituje ponad 8 ton CO2. Paulina Górska wyjaśnia, jak możemy zmniejszyć ślad węglowy
Jeden Polak emituje ponad 8 ton CO2 rocznie. Paulina Górska podpowiada, jak zmniejszyć ślad węglowy

Współczesne maluchy nie wiedzą, co znaczy porządnie wymazać się w błocie, a ganianie za kaczką czy kurą to abstrakcja. Z dorosłymi jest nie lepiej. Mamy obsesję czystości. Dezynfekujemy, sterylizujemy i konserwujemy. Na przekór nauce. Bo badania mówią jasno: nadmierna higiena to więcej szkody niż pożytku!

Nie ubrudź się, umyj się, posprzątaj – już od małego słyszymy, jak ważna jest czystość i higiena. Czasem wręcz obsesyjnie o nią dbamy. Używamy specjalnych płynów (niektórzy nie ruszą się z domu bez kieszonkowego żelu antybakteryjnego), zażywamy codziennych kąpieli (komu rachunki za wodę nie przeszkadzają, to nawet rano i wieczorem), myjemy (a raczej sterylizujemy) naczynia w zmywarkach, jedzenie i napoje pasteryzujemy i konserwujemy, ubrania pierzemy w 90 stopniach, a stoły i kuchenne blaty szorujemy żrącymi detergentami, z którymi żaden, najmniejszy nawet zarazek nie ma szans. Tak. Mamy manię. I nie jest ona zdrowa.

Hipoteza higieniczna

Bo pobrudzić się czasem naprawdę warto. Na przykład zmniejszamy w ten sposób skłonność do alergii. Jedno z niedawnych badań w Science wskazało, że zaledwie jedna czwarta dzieci mieszkających na wsi reagowała na popularne alergeny, jak grzyby, pyłki czy alergeny zwierzęce, w porównaniu z 45 proc. dzieci z miejskich blokowisk i osiedli. Były one po prostu narażone na kontakt z większą ilością mikroorganizmów, dzięki czemu wzrosła ich odporność. To nawiązuje do tak zwanej hipotezy higienicznej, która sugeruje, że nadmierne dbanie o czystość współczesnej cywilizacji przyczynia się do zwiększenia zdrowotnych problemów, w tym alergii i astmy.

Ochronnie działa również wczesny kontakt ze zwierzętami. W piśmie Clinical & Experimental Allergy ukazała się pewien czas temu praca z udziałem 566 maluchów, z której wynikło, że jeżeli dziecko przebywa w towarzystwie zwierząt od narodzin, to ma mniejsze ryzyko astmy w wieku 6 lat nawet o 79 procent. Z kolei u nastolatków ryzyko uwrażliwienia na alergeny jest mniejsze o połowę, gdy w okresie niemowlęcym miały kontakt ze zwierzętami na co dzień. Dlaczego? To właśnie mikroby pochodzące ze skóry i sierści zwierząt działają ochronnie i zmniejszają szanse na choroby alergiczne w przyszłości.

Zmyć z siebie co dobre

Ograniczony kontakt z naturą to oczywiście tylko jeden z powodów niedoboru dobrych mikroorganizmów. Państwowy Zakład Higieny obliczył, że połowa Polaków codziennie myje całe ciało. Podobna częstotliwość kąpieli występuje wśród Niemców i Szwedów, z kolei w Australii każdego dnia prysznic bierze ok. 90 proc. mieszkańców, w Chinach zaś jedynie 20-30 proc. osób. I to z tych ostatnich powinniśmy brać przykład. Dr Zeichner i Hirsch w jednym z badań przypominają, że codzienne kąpiele maja źródło kulturowe, a nie pochodzące z potrzeby zdrowotnej. Wiele wskazuje na to, że nie powinniśmy szorować się każdego dnia. Pomijając już fakt, że kąpiele zwyczajnie wysuszają i podrażniają skórę (co sprzyja np. egzemie), zmywamy z niej ochronną barierę z dobrych bakterii. Przez to łatwiej o infekcje, bo nadmierna czystość paradoksalnie sprzyja zaatakowaniu organizmu przez chorobotwórcze drobnoustroje. Przypomina to trochę antybiotykoterapię – ta osłabia naszą odporność, bo niszczy złe, ale i dobre bakterie oraz wyjaławia organizm, który staje się przy okazji łatwym łupem dla grzybów. Nic zatem dziwnego, że odradza się codzienne mycie niemowląt, których skóra jest wyjątkowo wrażliwa. Ciało pozbawione „żywej” ochrony jest podatniejsze nie tylko na uszkodzenia i infekcje, ale też wolniej się goi – uważa prof. Richard Gallo z San Diego, który odkrył również, że nasza skóra wytwarza naturalne antybiotyki walczące z patogenami od dziesiątków tysięcy lat!

Zagłada życia w zmywarce

Sporo ułatwień, które weszły do codziennego użytku, powoduje niestety, że eliminujemy ochronne bakterie. Przykład? Używanie zmywarek. Detergent plus gorąca woda to skuteczna metoda na zaschnięty brud, ale i na wszystko, co żyje na talerzach. Okazuje się, że wcale nie poprawiamy naszej odporności, korzystając z tego wynalazku współczesności. Badania Uniwersytetu w Göteborgu dowiodły, że jeśli w domu zmywa się naczynia ręcznie, dzieci są o 40 proc. mniej narażone na alergie niż w przypadku korzystania ze zmywarki. Czyszcząc garnki i talerze tradycyjnie, zyskujemy większy kontakt z pożytecznymi bakteriami. Autorzy pracy myślą nawet o umieszczeniu zalecenia ręcznego mycia naczyń w rekomendacjach pediatrycznych…

Oczywiście, poprawa higieny od czasów średniowiecznych przyniosła też wiele dobrego. Nadal powinniśmy myć ręce, żywność, unikać kontaktu z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Dlatego do tematu podejść należy ostrożnie, acz, jak widać, z większą dozą tolerancji.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Szczęście rodzi się w… jelitach! Naukowcy wyjaśnili, dlaczego tak jest

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla osób starszych!

Wzmacniamy odporność po zimie. Sprawdzone sposoby, które pokochasz

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

Kobieta wyciera szklankę ścierką

Mama Chemik: bakterie, grzyby i wirusy kolonizują nasze gąbki w zastraszającym tempie, a my często nie jesteśmy tego nawet świadomi

kobieta zimą

Mroźne powietrze może ci wyjść na dobre! Po co jest mróz? Wyjaśniamy

Kobieta

Stres a odporność – czego jeszcze nie wiemy o tym przedziwnym związku?

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

„Szwedzi nie wzięli pod uwagę, że odporność stadną osiąga się stosunkowo wolno” – mówi prof. Maria Gańczak

kobieta w wannie

Częste mycie skraca życie? Zdziwisz się, ile prawdy jest w tym powiedzeniu!

Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi

Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Co się stanie, gdy użyjesz płynu do płukania ust po ćwiczeniach?

Nie opuszczasz deski, gdy spuszczasz wodę? To naprawdę duży błąd

Prawdopodobnie dotykasz twarzy 16 razy na godzinę. Czas z tym skończyć

Kobieta na plaży

Mięsożerne bakterie – przecinkowce w Bałtyku. Pływanie w morzu jest niebezpieczne

Te przedmioty musisz regularnie wymieniać. A niektórych używasz przez lata

Miejsca w domu, które musisz regularnie dezynfekować. Pamiętasz o tym?

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności

Gdy skończy się pandemia – co możesz zrobić dla poprawienia swojej odporności?

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta rower

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku