Przejdź do treści

CrossFit – trening mistrzów

CrossFit – trening mistrzów
Zdjęcie: Some rights reserved by CrossFit Fever
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raven Saunders
Raven Saunders w niezwykłym geście na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio wsparła wszystkie mniejszości
Simone Biles rezygnuje z igrzysk w trosce o swoje zdrowie psychiczne
Simone Biles postawiła na pierwszym miejscu zdrowie psychiczne. Sponsorzy olimpijscy i fani popierają jej decyzję
MZS odradza wyjazd do popularnych wakacyjnych kierunków
Popularne kierunki wakacyjne uznane za obszary wysokiego ryzyka epidemicznego. MSZ i ECDC odradzają podróżowanie w te lokalizacje
Kiełki słonecznika – właściwości, wartości odżywcze, hodowla
Wentworth Miller
Wentworth Miller, gwiazdor „Skazanego na śmierć”, wyznał, że ma autyzm. „Ma to kluczowe znaczenie dla tego, kim jestem”

Megawycisk rodem z garażu

Gdy w połowie lat 90. Kanadyjczyk Greg Glassman rozstawił w swoim garażu ciężkie opony samochodowe, dość prymitywne drążki i zwykłe drewniane skrzynie, nie spodziewał się, że wypracowany przez niego system ćwiczeń wkrótce zawojuje cały świat. Trening wytrzymałościowo-siłowy, ale przekrojowy, angażujący jednocześnie wiele partii mięśni, który usprawnia wydolność organizmu, ale też rozwija siłę, poprawia motorykę i elastyczność,  okazał się strzałem w dziesiątkę.  CrossFit szybko zyskał miano rewolucji w treningu. Garażowych siłowni zaczęło błyskawicznie przybywać, a pierwsza profesjonalna siłownia CrossFit Gym powstała w 1995 r. w Santa Cruz w Kalifornii. Szybko rozrosła się w sieć, liczącą dziś niemal 4 tys. klubów na całym świecie. Nowy trening został też wykorzystany przy szkoleniu służb mundurowych amerykańskiej armii, np. Canadian Forces, Royal Danish, Life Guards, czy w szkoleniu strażaków, policjantów, komandosów i jednostek specjalnych Navy Seals.

Choć dziś sprzęt jest dużo bardziej profesjonalny niż przed laty, idea trenigu pozostała niezmienna. Ma być krótko, ale intensywnie, tak by maksymalnie wykorzystać swoje możliwości.

Naprawdę się zmęczysz

Zdjęcie: Some rights reserved by competeeveryday

Czas treningu zwykle nie przekracza 20-30 minut. Tyle wystarczy. Najpierw 5-10 minut rozgrzewki. Potem w szybkim tempie wykonuje się maksymalną ilość powtórzeń danego ćwiczenia przez 2-3 minuty, po czym następuje zmiana i kolejne ćwiczenie. Można robić pompki, przysiady z obciążeniem, podciągania na drążku, ale w grę wchodzi też jazda na rowerze, skakanie na skakance czy szybki bieg. Z zasady unika się pracy z maszynami. Bierznie, atlasy i stepy tu zostały zastąpione przez drążki, piłki medyczne, sztangi, taśmy, a nawet rakiety tenisowe czy – może z sentymentu – koła samochodowe. Liczy się przede wszystkim pomysłowość i maksymalne zaangażowanie w trening. Dla znudzonych monotonią ćwiczeń w osiedlowej siłowni może to być naprawdę przełomowe odkrycie.

Liczy się atmosfera

CrossFit – trening mistrzów

Zdjęcie: Some rights reserved by rockieROSEniki

Jak to możliwe, że w Stanach, gdzie nafaszerowanych elektroniką fitness klubów są tysiące, tak prosta metoda trenowania, zakrawająca na fitnessowy regres, zyskała ogromną popularność niemal błyskawicznie? To kwestia atmosfery panującej na treningach. Nie odnajdą się tu narcystyczni osiłkowie wpatrujący się godzinami w swą muskulaturę ze sztangą w dłoni. Tu chodzi o wspólny trening, współzawodnictwo, które działa jak naturalny doping.

To rodzaj wspólnoty w pokonywaniu granic własnego ciała. Uczestnicy treningów nakręcają się nawzajem do podejmowania kolejnych wyzwań  i pokonywania własnych słabości. Na salach do CrossFitu wisi tablica, na której uczestnicy wpisują swoje osiągnięcia, dokładnie notując każdy wynik w wykonywaniu konkretnego ćwiczenia. Z założenia nie ma w tym niezdrowej rywalizacji, jest za to ciągła motywacja i integracja.

Zawodowcy mają głos

CrossFit – trening mistrzów

Zdjęcie: Tak zmagał się z wyzwaniami Rich Froning Jr.

To nie jest społeczność elitarna – nie chodzi o stworzenie ligi mistrzów, bo każdy mieszkaniec globalnej wioski może dołączyć do tego grona zapaleńców. Choć oczywiście duch rywalizacji manifestuje się w organizowanych w Stanach już od sześciu lat zawodach CrossFit Games. W 2011 roku w eliminacjach uczestniczyło ponad 26 000 zawodników z całego świata. Co roku program ćwiczeń jest zmieniany i utrzymywany w ścisłej tajemnicy aż do rozpoczęcia zawodów, bo w crossficie chodzi także o to, by być gotowym na wszystko. Zwycięzcami zawodów zostali Rich Froning Jr. i Annie Thorisdottir, którzy zdobyli tytuł The Fittest Man i The Fittest Woman on Earth™. W styczniu 2012 właśnie oni poprowadzili widowiskowy pokaz CrossFitu na szczycie Empire State Building – 320 metrów nad ziemią, na zewnętrznym tarasie widokowym budynku. W tym roku oficjalnym sponsorem zawodów już po raz drugi będzie marka Reebok.

Wersja polska

CrossFit – trening mistrzów

Zdjęcie: Trening mistrzów na Placu Konstytucji

Najszybciej rozwijający się trend fitness na świecie właśnie wkroczył do Polski. Pod okiem najsłynniejszego polskiego trenera CrossFit Bartka Macka można poćwiczyć w warszawskim Holmes Place w Galerii Mokotów. Ale 2012 rok jest w ogóle rokiem popularyzacji CrossFitu. W kwietniu 2012 r. ruszył Drop Box Tour – w ramach imprezy organizowanej przez Reeboka każdy mógł sprawdzić się w treningu CrossFit. Na ulicach Wrocławia, Katowic, Krakowa, Poznania i Warszawy pojawiły się siłownie-kontenery, w których sportowi śmiałkowie mierzyli się z wyzwaniem treningowym, a więc także z własnymi możliwościami. W Warszawie wyzwanie podjęli m.in. Joanna Jabłczyńska i Rafał Mroczek. Finałem imprezy będą zawody Reebok CrossFit Fitness Championship, które odbędą się 15 września 2012 roku w Krakowie. Nagroda główna to 3000 euro, więc może warto się trochę pomęczyć…

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Maszyny czy wolne ciężary? Oto jest pytanie! Co lepiej wybrać na siłowni?

Kardio vs. interwały, czyli zdrowe i zdrowsze

Percy Cerutty/fot. James Brian De Largie McArdle/Wikimedia Commons

Percy Cerutty – pionier CrossFitu

Zaskocz swoje mięśnie! Zdradzamy, jak to zrobić

Kobieta na siłowni

Nowe ograniczenia związane z COVID-19. Rząd m.in. ograniczył dostęp do basenów i siłowni

Planujecie zakup rolek? Oto kilka ważnych informacji, które mogą wam się przydać

Czy 5 minut treningu dziennie wystarczy? Odpowiada Kasia Bigos

Ćwiczenia na pośladki. Dodaj obciążenie, poczujesz różnicę

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się wyluzować

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: nie powinniśmy zmuszać się do aktywności fizycznej. To rodzaj autoagresji [WIDEO]

Kobieta rozwija matę do ćwiczeń

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Joanna Jaworska

Jak nie stracić motywacji chwilę po Nowym Roku? Podpowiada Joanna Jaworska [WIDEO]

Joanna Jaworska

Joanna Jaworska: czasem lepiej zjeść ciastko, na które mamy ochotę, i spuścić napięcie [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Nie bodźcuj się ideałami”. Trenerka Personalna Joanna Jaworska tłumaczy, dlaczego to zawsze zły pomysł [WIDEO]

Joanna Jaworska

„Jesteś zwycięzcą”, „Bądź lepszą wersją siebie”? Trenerka Personalna Joanna Jaworska mówi, dlaczego teksty motywacyjne nie działają [WIDEO]

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?