Przejdź do treści

Couchersizing, czyli gimnastyka kanapowa

Couchersizing, czyli gimnastyka kanapowa
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrada emocjonalna – definicja, jak sobie z nią poradzić?
Współzależność w związku. Jak ją rozpoznać u partnera?
Endomorfik – kto to, dieta, trening. Jak schudnąć, będąc endomorfikiem?
wakacje, pandemia
„W wakacje będziemy wracali do normalnego funkcjonowania” – twierdzi Adam Niedzielski
Leki plus alkohol to zawsze niebezpieczne związki? Sprawdź, które lekarstwa nie lubią się z wyskokowymi trunkami

Lenie kanapowe, jak wiadomo, ruszać się nie lubią. Nic, tylko siedzą i oglądają telewizję. W trosce o ich zdrowie, a nawet życie, lekarze z szacownej Harvard Medical School w Bostonie przygotowali specjalny zestaw kanapowych ćwiczeń.

Za oceanem mówią na takich „coach potato”, co w wolnym tłumaczeniu znaczy „kanapowy ziemniak”. Termin powstał w latach 70. w USA. Zaproponowali go satyrycy (jednym z nich był Robert Armstrong), którzy najpierw dla zgrywy, a potem już trochę na poważnie zaczęli promować siedzący tryb życia, aby naśmiewać się z mody na aktywność fizyczną. Ich zawołanie brzmiało: „turn on, tune in, veg out”, czyli „włącz, dostrój się, wegetuj”.

Zgodnie z tym zaleceniem kanapowy ziemniak siedzi godzinami przed telewizorem i bezmyślnie gapi się w ekran, zmieniając tylko kanały. Ze znajomymi się nie spotyka, zainteresowań nie posiada, ćwiczeń gimnastycznych nie uprawia, a nawet ma je w głębokiej pogardzie. Wegetuje. Zmienia tylko od czasu do czasu pozycję ‒ z siedzącej na leżącą i odwrotnie.

Ponieważ wraz z pojawieniem się internetu i gier wideo liczba takich osób gwałtownie wzrosła, lekarze chwytają się różnych sposobów, aby zachęcić gnuśne osoby do jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Ostrzegają, że przesiadywanie cały dzień przed ekranem i uporczywie unikanie ruchu może zdecydowanie skrócić człowiekowi życie. Przedstawiają coraz dłuższą listę chorób i dolegliwości, w których chroniczny bezruch może być czynnikiem ryzyka – od depresji, przez nadciśnienie i nowotwory jelita, po kamienie nerkowe.

Niestety, okazuje się, że nawet groźba przedwczesnego zgonu nie jest dla kanapowego lenia dostateczną motywacją do zmiany nawyków. Niełatwo przerobić Ferdynanda Kiepskiego w Arnolda Schwarzeneggera. Zatroskani badacze z Harvardu przygotowali więc ostatnio zestaw prostych ćwiczeń, które można wykonywać na kanapie lub w jej pobliżu. „Siedzenie nie musi być bezczynne. Nawet oglądając program, można wykonywać serie ćwiczeń wzmacniające różne grupy mięśni. Dobrą okazją do tego są przerwy na reklamy” – podkreśla Kailin Collins, autorka zestawu ćwiczeń do „couchersizingu”, czyli gimnastyki kanapowej.

Collins twierdzi, że nie ruszając się ze swojej ulubionej sofy, można wzmocnić m.in. mięśnie skośne brzucha, mięśnie pośladków i mięśnie nóg. Wśród proponowanych przez nią ćwiczeń są m.in.:

– napinanie mięśni łydek
– wstawanie i siadanie
stanie na jednej nodze
– wymachy rąk

Pełny program treningowy znajdziecie tutaj.

I teraz już nie ma wymówek, trenujemy, kanapowe lenie!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

skakanka

Chemiczna skakanka. Raport: nawet 25 proc. przyrządów sportowych może zawierać niebezpieczne dla zdrowia substancje

Kobieta ćwiczy

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Gimnastyka słowiańska

„Dzięki gimnastyce słowiańskiej ćwiczonej regularnie, postawa staje się bardziej sprężysta, PMS, bóle kręgosłupa, jak i bolesne miesiączki mijają, wyrównuje się cykl menstruacyjny” – mówi trenerka Julia Marcinowska

gimnastyka twarzy

Gimnastyka twarzy – ćwiczenia na młody wygląd twarzy

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń. Oglądaj serial i chudnij!

młoda kobieta

Gimnastyka języka. Ćwicz, by mówić sprawnie

Rozciąganie pleców na sportowo

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Dr Ewa Kuchowicz: W starym budownictwie paprocie o wiele lepiej rosną niż w nowych blokach. Coś im niespecjalnie służy, a rośliny potrafią być wrażliwe, dużo bardziej wrażliwe niż my

Platforma wibracyjna – efekty, przeciwwskazania i skutki uboczne

Ewa Jarczewska-Gerc

Dr Ewa Jarczewska-Gerc: Kobietom wmawia się, że równowagę osiągną dopiero wtedy, kiedy będą miały swoją drugą połówkę

Trening dla seniora

Trening dla seniora. 5 sprawdzonych ćwiczeń

Kobieta

Dziewczyno – rozbierz się i pochwal się sobie. Dzisiaj wieczorem koniecznie zrób to ćwiczenie

Żywność ekologiczna – warta swojej ceny?

Ektomorfik – kto to, dieta i trening. Jak może przytyć?

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Ćwiczenia na mięśnie nóg z obciążeniem – skuteczny trening w domu