Przejdź do treści

Bakterie jelitowe mieszają w emocjach

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach
W Iranie zakazano kobietom udziału w reklamach. Powodem oburzenie mężczyzn promocją lodów na patyku
Paulina Młynarska wprost o słowach Bogusława Lindy: „Rzygnąłeś pan gadką z lat 90.”
„Ściska mnie w gardle”, „Boję się powiedzieć, że mnie boli”. O prawo głosu w sprawach własnego ciała wciąż toczy się walka
„Para jednopłciowa w polskim 'Tańcu z gwiazdami’? I spoko”. Martyna F. Zachorska o tym, że żadna to rewolucja

Bakterie jelitowe wpływają na naszą odporność, sprawność układu krążenia, a nawet zwyczaje żywieniowe. Okazuje się, że mogą również oddziaływać na nasze emocje, w tym reakcje stresowe. Naukowcy podejrzewali to od dawna na podstawie badań na zwierzętach. Teraz ich teorię potwierdził eksperyment z udziałem ludzi.

Zespół naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego (UCLA) pod kierownictwem gastroenterologa Kirsten Tilisch wykazał istnienie zależności między stanami emocjonalnymi a bakteriami zamieszkującymi nasze jelita. Okazało się, że niektóre gatunki mikrobów mogą oddziaływać na regiony mózgu powiązane z reakcjami uczuciowymi.

Bakterie wpływają na lęki

W eksperymencie wzięło udział czterdzieści zdrowych kobiet w wieku od 18 do 55 lat. Na podstawie dostarczonych próbek kału naukowcy zbadali mikrobiom pań i ustalili, jakie bakterie dominują w ich jelitach. Równolegle kobiety zostały poddane badaniu rezonansem magnetycznym (MRI), podczas którego analizowano aktywność poszczególnych obszarów mózgu w reakcji na bodźce wizualne. Paniom pokazywano rozmaite zdjęcia i obrazy, które miały wywołać u nich poruszenie emocjonalne.

Siedem kobiet okazało się szczególnie wrażliwych na prezentowane obrazy, w wyraźny sposób reagując na nie niepokojem, irytacją lub strachem. Porównanie wyników badań mikrobiologicznych z MRI wykazało, że w jelitach tych siedmiu kobiet występują duże ilości bakterii z rodzaju Prevotella. Stwierdzono u nich również mniejszą objętość i aktywność hipokampu (część układu limbicznego odpowiedzialna m.in. za przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej) oraz zwiększoną „łączność” między obszarami odpowiedzialnymi za przeżywanie emocji, natężenie uwagi i przetwarzanie danych zmysłowych.

Pozostałe 33 pań wykazało się większą odpornością na oglądane obrazy. Kobiety te cechowała większa ilość substancji szarej w korze czołowej i płacie wyspowym – regionach odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów i przetwarzanie informacji – a także większy i bardziej aktywny hipokamp. Jednocześnie dominującą grupę mikrobów u badanych stanowiły bakterie z rodzaju Bacteroides.

Korelacja czy przyczynowość?

Badanie przeprowadzone przez uczonych z UCLA nie dostarcza dowodów na zależność przyczynowo-skutkową między rodzajem flory bakteryjnej w naszych jelitach a sposobem recepcji świata. Panie z obu grup cechowały się bowiem nie tylko odmiennym mikrobiomem, ale również inną strukturą i aktywnością mózgu. Eksperyment wskazuje jednak na istnienie w tym obszarze silnej korelacji, która może skrywać wciąż nieodkryte zależności. Nie wiadomo na przykład, w jakim stopniu mikroorganizmy zamieszkujące nasz organizm mogą wpływać na kształtowanie się ośrodkowego układu nerwowego. Trudno również wykluczyć swojego rodzaju sprzężenie zwrotne, w którym określona anatomia i aktywność mózgu sprzyjają rozwojowi określonych gatunków bakterii jelitowych – które z kolei mają wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Dokonanie naukowców z UCLA to pierwszy tego typu eksperyment przeprowadzony na ludziach. Jednak o tym, że bakterie bytujące w trzewiach mogą wpływać na emocje gospodarza, świadczyły już poprzednie badania prowadzone na zwierzętach. W maju tego roku w czasopiśmie „Nature” opublikowano wyniki badań zespołu naukowców z University College Cork, którzy próbowali ustalić związek między mikrobiomem myszy a sposobem, w jaki reagują na zagrożenie. Odkryli oni, że gryzonie wyhodowane w sterylnych warunkach i pozbawione bakterii praktycznie nie wykazują chęci ucieczki w sytuacjach, w których normalne myszy biorą nogi za pas. Gdy jednak zwierzęta opuściły sterylne środowisko i weszły w kontakt z drobnoustrojami, w obliczu „mysich” zagrożeń zaczęły reagować strachem.

O związkach między silnymi emocjami a mikrobiomem świadczą również badania na szczurach i małpach. Mimo że wciąż nie mamy jednoznacznych dowodów na charakter tej zależności, to coraz więcej danych przemawia za tym, że relacje między najmniejszymi mieszkańcami naszej planety a najbardziej zaawansowanymi ewolucyjnie organizmami mogą być znacznie bardziej ścisłe, niż się dotychczas wydawało.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Magdalena Rumińska: „Worek stomijny jest symbolem tego, że urodziłam się na nowo po 12 latach choroby”

Magdalena Rumińska: „Worek stomijny jest symbolem tego, że narodziłam się na nowo po 12 latach choroby”

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

Koszmarne poranki. Dlaczego niektórzy z nas najgorzej czują się tuż po przebudzeniu, tłumaczy psycholożka Milena Wojnarowska

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres? Psycholożka wyjaśnia, na czym pole iluzja przejrzystości

Wydaje ci się, że wszyscy widzą twój stres i lęk? Psycholożka wyjaśnia, na czym polega iluzja przejrzystości

„Zaparkuj trudne sprawy na czas urlopu”. Jak skutecznie przewietrzyć głowę w trudnych czasach, mówi psycholożka Karolina Lipińska

Deborah James

Chora na raka gwiazda BBC żegna się z fanami. „Wiadomość, której nigdy nie chciałam napisać”

Kobieta stoi na ringu bokserskim

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. Pomogą ci się zrelaksować

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

„Nie ma jednej miary, co traumatyzuje, a co nie. Dla każdego układu nerwowego ‘za dużo’ ma inną definicję” – mówi terapeutka traumy Sabina Sadecka

Kobieta śmieje się

Kilka prostych rad, które sprawią, że moc pozostanie z wami przez cały dzień

Kobieta nad wodą

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz zdrowiu. Do wyjścia z gniewu potrzebnych jest 5 kroków

Na wypalenie zawodowego skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Na wypalenie zawodowe skarży się 65 proc. Polaków. Psycholożka wyjaśnia, jakie symptomy powinny nas zaniepokoić

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Czym jest stresslaxing? / Fot. Pexels

Stres zamiast odpoczynku. Jak zwalczyć stresslaxing?

Trening Jacobsona – skuteczny sposób walki ze stresem, nerwami i napięciem mięśni

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Proste ćwiczenie dla tych, którzy bardzo się stresują

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Dlaczego tak często dotykamy swojej twarzy? Odpowiada Basia Tworek

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Witaj Słońce! Poświęć 20 minut o poranku na te ćwiczenia, a poczujesz się jak nowo narodzona

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

kobieta nad morzem

„Stresuje nas nasza interpretacja rzeczywistości” – mówi psycholog Katarzyna Binkiewicz. Jak przestać się zamartwiać?

Kobieta biegnie na środku ulicy

Jesteś aktywna fizycznie? Twoje jelita też na tym korzystają

Kobieta z lampą w ręce

10 niezdrowych wieczornych nawyków

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne. Dla wielu to zwykły przymus

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

5 rozmów, które warto abyś przeprowadziła ze swoim partnerem lub partnerką

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Co twoje mieszkanie zdradza o tobie i o twoim zdrowiu?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Kobieta ćwiczy

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

×