2 min.
Autostrady słońca

Źródło: www.unsplash.com
Najnowsze
01.03.2021
Czy trzeba będzie podpisywać zgodę na seks? Nowa definicja gwałtu budzi kontrowersje
01.03.2021
Dlaczego warto sikać pod prysznicem? Powodów jest mnóstwo!
28.02.2021
Wiecznie jesteś głodna? Sprawdź, jak łatwo sobie z tym poradzić
28.02.2021
Co decyduje o tym, z kim się wiążemy? Tłumaczy neuropsycholożka dr Olga Kamińska [WIDEO]
28.02.2021
Substancja, która znajduje się w opakowaniach plastikowych, może być szkodliwa dla rozwoju dziecka – tak wynika z badania szwedzkich naukowców
Będą tłumiły hałas i produkowały prąd. Wzdłuż brytyjskich autostrad powstaną bariery dźwiękochłonne pokryte ogniwami fotowoltaicznymi.
Na razie stanie się tak w kilku miejscach. Na próbę. Jeśli jednak zaplanowane na trzy lata testy wypadną pomyślnie, wówczas – jak zapowiada brytyjska Highway Agency odpowiedzialna za budowę i utrzymanie autostrad – nowe rozwiązanie zostanie zastosowane na masową skalę. Obecnie trzy grupy badaczy, do których z ofertą zwrócili się urzędnicy, głowią się nad szczegółowymi projektami „słonecznych barier” dźwiękochłonnych. Pieniądze dostanie tylko zwycięski zespół, a wyniki rywalizacji będą znane późną wiosną. Potem badacze oraz współpracujące z nimi firmy dostaną rok na ustawienie barier z panelami we wskazanych miejscach.
Nowa inicjatywa jest fragmentem ogłoszonej w grudniu zeszłego roku przez brytyjskie Ministerstwo Transportu nowej strategii inwestycji drogowych na lata 2015-2020. Z puli około 15 mld funtów wykrojono w niej około 150 mln funtów na innowacje, które mają sprawić, że autostrady w Wielkiej Brytanii staną się bardziej przyjazne środowisku, a przy okazji także… zarobią na siebie. Prąd wyprodukowany przez ogniwa słoneczne popłynie do krajowej sieci energetycznej. Oczywiście nie za darmo. Dochód z jego sprzedaży pokryje koszty wzniesienia i utrzymania barier.
Warto podkreślić, że nietypowa idea narodziła się pod presją ludzi. W tym przypadku byli to mieszkańcy kilkunastu miejscowości sąsiadujących z ruchliwą, trzypasmową autostradą M40 łączącą Londyn z Birmingham. Na dystansie blisko 20 km przecina ona strefę chronionego krajobrazu stworzoną wokół wapiennych wzgórz Chiltern Hills na południe od Oksfordu. Malownicze pagóry, lasy, pola i łąki niechybnie radowałyby zmysły i koiły nerwy, gdyby nie ryk samochodów, których przejeżdża tu blisko 100 tys. na dobę.
Kilka lat temu mieszkańcy tych okolic, ogłuszeni przez autostradę, zaczęli domagać się wybudowania barier dźwiękochłonnych. W końcu Highway Agency, po konsultacjach z naukowcami, postanowiła zbudować takie, które zajmą się także produkcją energii elektrycznej, docelowo w całej południowej i środkowej Anglii. A brytyjski minister transportu wystąpił ze speechem, w którym obiecał, że od teraz wszystkie nowe autostrady będą upiększały krajobraz, zamiast go szpecić. Ma się tym zająć specjalny zespół architektów i projektantów, który w kwietniu rozpoczął działania w Highway Agency.
Podoba Ci się ten artykuł?
Tak
Nie
Polecamy

01.03.2021
„Kobiety chcą czuć się lepiej, chcą mieć orgazmy. I mają do nich prawo!” – mówi dr Rafał Kuźlik o pacjentkach klinik ginekologii estetycznej

27.02.2021
Paulina Porizkova: Muszę powstrzymywać się od myślenia, że jestem po dacie przydatności, bo czuję, że mój czas jest właśnie teraz!

26.02.2021
„Masaż medyczny to nie masaż erotyczny!”. Przedstawicielki zawodów medycznych mówią STOP

21.02.2021