Przejdź do treści

3 kroki w kierunku odpowiedzialności

3 kroki w kierunku odpowiedzialności
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Rebecca Meyers rezygnuje z igrzysk w Tokio. "Tego już wystarczy"
Mistrzyni paraolimpijska rezygnuje z igrzysk. „Dlaczego w 2021 r., jako niepełnosprawna osoba, muszę walczyć o swoje prawa?”
Kobieta
„Biustonosz jest fałszywą potrzebą”. Ekspert wyjaśnia, dlaczego nienoszenie stanika jest zdrowsze dla piersi
Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. "Sport jest dla każdej osoby"
Transpłciowa zawodniczka pierwszy raz powalczy o medal na igrzyskach olimpijskich. „Sport jest dla każdej osoby”
Tommy Dorfman
Tommy Dorfman z „13 powodów” dokonuje coming outu: Jestem transpłciową kobietą. Posługuję się zaimkami: ona/jej
Dyskont wycofuje koszulki z Anoreksiem
Sieć sklepów przeprasza za kontrowersyjne koszulki z Anoreksiem. I wycofuje je ze sprzedaży!

„Bo oni się na mnie uwzięli!”, „Bo ja nigdy nie mam szczęścia”, „Gdyby on był inny, to nasz związek by przetrwał”. Co łączy te zdania? We wszystkich kryje się ucieczka przed odpowiedzialnością. Tak jakby wszystko, co dzieje się w naszym życiu, zależało od tajemniczych czynników zewnętrznych.

Ktoś lub coś ma nas uczynić szczęśliwymi. Ta takim myśleniu łapiemy się chyba wszyscy. – Jest to problem, bo efektem takiego podejścia bywają bezradność i zależność, a często niedługo potem frustracja – mówi psycholog Monika Baranowska. Oto 3 kroki, jak próbować to zmienić.

1. Zmień swój język

Zaskakująca rada? A jednak! Psycholog i mówca Jacek Walkiewicz przekonuje, że w życiu nic nikomu się nie udaje. Jak to możliwe? Hasło: „Udało mi się!”, tak często używane przez tych, którzy odnieśli sukces, sugeruje brak sprawczości osoby, która je wypowiada. Samo „się”? No nie, przecież wszystkie osiągnięcia to najczęściej efekty sporego wysiłku. Nie udałoby się, gdyby ktoś się nie postarał. Nie dopilnował czegoś. Ciężko na to nie zapracował. – Gdy słyszę zdanie: „Udało mi się”, mam wrażenie, że osoba, która to mówi, jest bierna. W mojej głowie powstaje obraz leniwego kota leżącego pod drzewem i czekającego, aż do jego stóp samo przyjdzie coś smacznego do zjedzenia. Wtedy rzeczywiście temu kocurowi dosłownie udaje się na chwilę poprawić swój jadłospis – mówi Monika Baranowska. W jakim kierunku mają więc iść zmiany? Gdy ktoś gratuluje nam sukcesu, nie odpowiadajmy: „Tak wyszło”, „Przy okazji mi się powiodło”, „Jakoś tak się stało”. Powiedzmy: „Zrobiłem to”, „Dokonałem tego”, „Spełniłem swoje marzenie, bo po prostu miałem ochotę to zrobić”. – Gdy czytałam kiedyś teksty wysyłane przez młodych ludzi na pamiętnikarski konkurs, zaważyłam, że w ich zgłoszeniach dała się zauważyć tendencja do unikania słowa „ja”. Pewnego razu zapytałam ich o przyczyny. Okazało się, że sporo osób obawia się bycia posądzonym o egoizm – dodaje psycholog. Tak jakby użycie magicznego słowa „ja” ocierało się o narcyzm. Na wszelki wypadek wolimy go nie nadużywać, a w konsekwencji często w ogóle go nie używamy. Tak naprawdę kluczowe jest nie słowo „ja”, tylko… pojawiający się za nim czasownik. Bo właśnie nim możemy się pochwalić, co odpowiedzialnie zrobiliśmy…

2. Bądź mniej impulsywny, a bardziej wrażliwy

Znany amerykański psychoterapeuta Richard Carlson napisał kiedyś tekst o dwóch stanach psychologicznych, w które popadamy w naszym życiu ‒ jeden z nich to impulsywność, a drugi wrażliwość. Pierwszy to silne napięcie, podejmowanie decyzji bez namysłu, poczucie przyparcia do muru. Drugi to łagodność, spokój, elastyczność. Swobodne rozwiązywanie problemów, bez brania sobie do serca najdrobniejszego niepowodzenia. – Miejsce na odpowiedzialność pojawia się wtedy, gdy działamy z namysłem. Gdy wybieramy coś, bo tak wolimy, tak jest wygodniej, bardziej racjonalnie lub po prostu korzystniej dla nas. Ale stoi za tym namysł, a nie pośpiech i działanie na zasadzie „byle coś zrobić” – mówi Monika Baranowska. – Pacjentów, którzy mają z tym kłopot, namawiam, żeby kierowali się w życiu tym, co wiedzą, a nie tym, w co wierzą – dodaje. Na czym polega różnica? To, w co wierzymy, wynika zwykle z tego, że ktoś nam coś powiedział. To przyszło z zewnątrz i wpłynęło na naszą, wyrobioną wtedy zwykle na szybko, opinię. To, co wiemy, jest sprawdzone przez nas. – Ta wiedza może nawet wynikać z naszej natury. Wiemy, że zdrowy rozsądek lub intuicja podpowiadają nam, iż powinniśmy zmienić pracę. Albo zrezygnować w tym roku z wakacji i pieniądze wydać na remont domu, mimo że przyjaciele, rodzina lub koledzy każą nam wierzyć, że powinniśmy zrobić inaczej. Chodzi o to, żeby wsłuchać się w siebie i kierować naszymi wyborami odpowiedzialnie, a nie na podstawie strzępków informacji od innych – mówi psycholog. – Jeden z moich pacjentów, stosując ten sposób, uwrażliwił się na to, że jeśli robi coś cały czas podobnie, to nie ma sensu, żeby czekał na nowe, lepsze efekty. Podjął odpowiedzialną decyzję, że zmienia wiele rzeczy w swoim życiu: od diety aż po nowe studia, na które się zapisał. I dopiero potem zaczyna czekać na nowe rezultaty – dodaje.

3. Uświadom sobie, że zawsze masz przed sobą dwie drogi

To na początku brzmi banalnie. Ale może warto się nad tym zastanowić? Wyobraź sobie, że rano dzwoni budzik. Masz dwie możliwości ‒ posłusznie wstać i zacząć działać zgodnie z harmonogramem albo wyłączyć budzik i spać dalej. W czwartkowy kalendarz masz wpisany trening na siłowni? Możesz wziąć strój i buty i spędzić tam półtorej godziny albo zrezygnować i zostać w domu. Szef organizuje zebranie późnym popołudniem, gdy masz ochotę być w domu. Możesz grzecznie stawić się na spotkaniu albo powiedzieć, że nie idziesz. I już. Ze wszystkimi tego konsekwencjami. – Często działamy mechanicznie. Wstajemy, bo dzwoni budzik. Idziemy na siłownię, bo tego oczekuje od nas trener personalny. Naginamy plan dnia, żeby pojawić się na zebraniu. I bardzo dobrze, ale warto pamiętać, że jest zawsze alternatywa. Ta lżejsza, być może przyjemniejsza. Zwykle łatwiejsza. I wielokrotnie każdego dnia tę alternatywę bez większego zastanowienia odrzucamy, z własnego wyboru – podkreśla psycholog. Świadomość, że tak często celowo rezygnujemy z tej łatwiejszej drogi, pokazuje nam samym, że w ręce chwytamy stery naszego życia i bierzemy za nie odpowiedzialność.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Psycholożka Małgorzata Pawlińska

„Dziś wrażliwość kojarzy się ze słabością. Tymczasem dawniej u boku dobrego władcy często stał wysoko wrażliwy doradca” – mówi Małgorzata Pawlińska

Wykreśl ze swojego słownika wyrażenie "Uśmiechnij się". "Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji"

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „Uśmiechnij się”. „Uśmiech nie jest lekiem na smutki i nie leczy z depresji”

Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Granica między żartem a bierną agresją jest bardzo cienka” – ostrzega Agata Dorożuk, psycholożka i psychoterapeutka

„Leniwe i niepokorne żony są pożądane w dzisiejszych czasach. To one przebiją sufity dla naszych córek” – uważa Małgorzata Gilmajster, psycholożka i mediatorka

Urszula Dąbrowska/ fot. M. Dąbrowski)

„Największy lęk pandemii? To, że się skończy”. Jak introwertycy wracają do życia po izolacji?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

„Chłopaki nie płaczą”? Wyjaśniamy, dlaczego już nikt nigdy nie powinien tak mówić

Nie wypada? A właśnie że wypada!

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Dlaczego poniedziałki są takie ciężkie? Wyjaśnia psycholożka dr Milena Marczak

Kobieta siedzi na pomoście

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Rozmawiasz? Nie przerywaj, nie kończ czyjejś myśli i nie mów za innych

Dorota Proba: Często tworzymy sobie nieprawdziwy obraz tego, kim jesteśmy, kim jest nasz partner i jaką parą jesteśmy. Te pytania potrafią nas wybić z ugruntowanego przekonania

Racjonalna ignorancja – czym jest? Kto to jest ignorant?

Oto zdania, które skutecznie demotywują. Kiedy padają, z dyskusji robi się klasyczna „pyskusja”

Dziewczyna przed komputerem

Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim

Heroizm – definicja, psychologia. Co to jest?

Krytyk w tobie. Pozornie chce dla ciebie jak najlepiej, ale wcale nie jest twoim sprzymierzeńcem

Kobieta

Jak zmienić sposób, w jaki patrzymy na życie? Kasia Bem podaje klucz do szczęścia

Kobieta patrzy w górę

Zwalcz negatywne przekonania! Wyjdzie ci to na zdrowie!

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Wiosna jest cudowna i męcząca

Wiosna jest cudowna i męcząca. Sprawdź, co zrobić, by wiosenny paradoks nie stał się powodem frustracji

Kobieta z aparatem

Drobiazgi uszczęśliwiają. Mają większy wpływ na jakość życia, niż nam się wydaje

Sukces wpędza cię w zakłopotanie? Nie umiesz się nim chwalić? Skorzystaj z rad psychologa

Najpopularniejsze

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta popijająca winko

„Alkoholiczka, która pije wino albo piwo, twierdzi, że nie ma problemu”. Kobiecy alkoholizm

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Kobieta trzyma psa na rękach

Stres. Jak sobie z nim radzić? Oto 14 pomysłów, jak poradzić sobie ze stresem

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Anja Rubik: nastolatki uczą się, że macica nie jest śmietnikiem na sprężynki

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę