Przejdź do treści

1 tydzień urlopu = 11 tygodni szczęścia

1 tydzień urlopu = 11 tygodni szczęścia
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Editing friends, czyli porządki wśród znajomych. „Warto co jakiś czas przejrzeć spis swoich kontaktów” – radzi psycholog dr Joanna Heidtman
Rozciąganie pleców na sportowo
Stanie na rękach – sztuczka, która wiele zmienia
„Ludzie z zewnątrz mogą myśleć, że to są błahe rzeczy. A były takie momenty, że naprawdę chciałam skoczyć pod metro…” – mówi 30-letnia Alina, cierpiąca na dysmorfofobię
5 porad, dzięki którym będziesz zarządzać swoim czasem jak mistrz

Chcesz przełożyć urlop? Zastanów się dwa razy. Albo i trzy. Jak tylko można, to trzeba korzystać. Dla szczęścia, zdrowia i urody. Jeden tydzień urlopu to nawet 11 tygodni lepszego życia. Do tego dłuższego.

Nie przeszkadza w tym nawet to, że na wakacjach nie zawsze jesteśmy spokojniejsi, a są nawet tacy szaleni naukowcy (z amerykańskiego uniwersytetu Johnsa Hopkinsa i holenderskiego Tilburga), którzy twierdzą, że podróżowanie i spanie pod namiotem zwiększa ryzyko zawału. Choć jak się dobrze wczytać, to może oni wcale tacy szaleni nie są, bo wskazują, że szczególnie chodzi o pierwsze dwa dni urlopu, czyli… korki, upał, lotniska, irytujące towarzystwo, upał, zawiedzione nadzieje i wszystko to, co powoduje, że zamiast się wyluzować, taki wczasowicz zaczyna się denerwować (więcej o tym syndromie przeczytacie tutaj ‒ https://www.hellozdrowie.pl/psychologia/urlop-wystarczajaco-dobry). Czyli, drogi przyszły wczasowiczu, jeżeli masz kłopoty z sercem, trzeba jechać tam, gdzie nerwów nie będzie. A nie trzeba ich też za bardzo słuchać, bo ciężar dowodów wskazuje, że jak już się przeżyje pierwsze dwa dni, to wakacje są zdrowe jak nic innego.

Podróże na długowieczność

Framingham Heart Study to dziewięcioletnie badanie prowadzone na próbie składającej się z niemal całego miasta. Zbierano dziesiątki zmiennych i sprawdzano, które wpływają na pojawienie się chorób serca, a które nie. Jego baza danych należy do największych tego rodzaju na świecie i pomaga ustalać statystyczne relacje między stylem życia i ryzykiem różnych przypadłości. Wakacje wzięła na tapetę dr Karen Matthews i sprawdziła, jak wpływają na ryzyko nagłego zgonu. W ogóle, a nie tylko w czasie ich trwania. Odkryła, że znacznie go zmniejszają. Szczególnie kiedy nagły zgon ma nastąpić z powodu zawału. Mężczyźni ‒ bo zajęła się tylko nimi ‒ którzy regularnie odpoczywali od pracy, żyli dłużej. Później policzono jeszcze, że ryzyko przedwczesnej śmierci było w ich wypadku niższe o 20 proc., a zawał zdarzał się aż o 30 proc. rzadziej. Matthews bez trudu znalazła przyczyny. Jej zdaniem to niższe ciśnienie krwi i mniej zabójczego kortyzolu.

Ciśnieniowcy na wakacje!

Tym tropem poszło także jedno z biur podróży. Wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu i biurom nie ma co za bardzo wierzyć. Jednak brytyjskie Kuoni wybiło się ponad przeciętność i przeprowadziło „wakacyjny eksperyment ze zdrowiem”. W roli królików doświadczalnych wystąpili wczasowicze. Podzielono ich na dwie grupy. Jedną wysłano do Peru, Tajlandii lub na Malediwy. Druga została w domu. U wszystkich monitorowano stan zdrowia. Szczęściarzom, którzy wyjechali na koszt firmy, spadło ciśnienie (średnio o 6 proc.) i poprawiła się jakość snu (o 17 proc.). Do tego obniżył się poziom stresu. Czyli same plusy. Oczywiście można się czepiać, bo eksperyment był malutki, a i sponsor taki, że nic innego wyjść nie mogło. Ale nie mogło też dlatego, że… nie mogło. Patrz akapit wyżej.

Szczęśliwy, który planuje

Lepiej jest dlatego, że możemy się oderwać, odpocząć i zresetować. Ale to nie działa długo. Jessica de Bloom z holenderskiego uniwersytetu Radboud sprawdziła wpływ wakacji na poziom zmęczenia. Okazało się, że o ile wracamy z nich wypoczęci, to wystarcza tego zaledwie na tydzień lub dwa w pracy i efekt przestaje być zauważalny. U niektórych wystarczał zresztą jeden dzień i było tak samo jak wcześniej. A to nie wszystkie efekty, które utrzymują się tylko przez dwa tygodnie. Jeroen Nawijn z Uniwersytetu Erasmusa w Rotterdamie chciał udowodnić, że przerwy w pracy wpływają na to, jak bardzo jesteśmy szczęśliwi. Udowodnił jednak, że po wakacjach bardziej szczęśliwi są tylko nieliczni z nas i do tego niedługo, bo… przez dwa tygodnie. Dokładnie ci, którzy mieli wyjątkowo udane wakacje. „Stresujące”, „neutralne”, a nawet „relaksujące” wyjazdy nie mają na to wpływu. A przynajmniej nie taki, który wydaje się najbardziej oczywisty. Największy skok w poczuciu bycia szczęśliwym wiąże się bowiem nie z samym wyjazdem – patrz akapit nr 1 – ale z jego planowaniem. Zadowolenie z życia zaczyna rosnąć już osiem tygodni przed wakacjami. Dlatego właśnie – zgodnie podpowiadają Nawijn i de Bloom – na wakacje trzeba jeździć częściej. Nawet jeżeli mają być krótsze. Lepiej urwać się z pracy trzy razy w ciągu roku na tydzień niż raz na trzy tygodnie. Jak łatwo policzyć, tygodniowy urlop to w takim wypadku: osiem tygodni lepszego życia przed, tydzień „na” i jeszcze dwa tygodnie „po”, czyli w sumie tygodni… 11.

Dlatego każda wymówka jest zła. Jak tylko się da, to trzeba jechać. I planować.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

PROMOCJA
Zdrowie umysłu
Less Stress from Plants 60 kaps. wegański
60,00 zł 90,00 zł

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Druskienniki – tu kuracjusze byli widownią romansu marszałka Piłsudskiego, a do dziś w środku puszczy bije „źródło piękności”

Inowrocław – gdyby nie tamtejsza solanka, nie byłoby jednego z polskich królów, a kuracjusze musieliby jeździć do Karlovych Varów

Busko-Zdrój na Ponidziu – tam słońce świeci 300 dni w roku, a kuracjusze kąpią się w piwie i śpiewają piosenki o Bukowinie

Jak „Bełkotka” zaprowadziła Iwonicz-Zdrój do pierwszej ligi europejskich uzdrowisk i tytułu „księcia wód jodowych”

Nie chcesz, żeby dopadł cię pourlopowy blues? Przeczytaj rady psycholożki Joanny Gutral / unsplash

Nie chcesz, żeby dopadł cię pourlopowy blues? Przeczytaj rady psycholożki Joanny Gutral

Duszniki-Zdrój – tam leczył się młody Feliks Mendelssohn, a Fryderyk Chopin dał pierwszy międzynarodowy koncert

dziewczyna samolot

Panicznie boisz się latać? Ten tekst pomoże ci przezwyciężyć wszelkie lęki związane z podróżowaniem samolotem

Nałęczów – letnia stolica Polski słynąca z twórczej atmosfery i leczniczych źródeł doskonałych na serce i depresję

Zaleszczyki – tam słońce nie parzyło, ale opalało, a kuracjuszy leczono napojami z winogron

Dyskoteka

„Panuje ogólna panika”. W Hiszpanii coraz więcej kobiet doświadcza tajemniczych ukłuć w klubach

Jak Zakopane stało się polskim Davos i centrum leczenia gruźlicy, oferując kuracje żentycą, olejami i powietrzem

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu /fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Jak dzięki „Naftusi” Truskawiec był równie znany jak Baden Baden, a pobyt tam dodawał prestiżu

Kobieta ćwiczy jogę

Wakacje z jogą – 6 powodów, dla których warto je wybrać

ile powinien trwać urlop

Ile powinien trwać urlop? Sprawdź, co poleca psycholog

Jak „ojciec Sopotu” walczył z przesądem, że kąpiele w morzu zagrażają życiu, i stworzył pierwsze uzdrowisko nad Bałtykiem

Plaża, góry, las – jaki kierunek będzie najlepszy dla ciebie?

Kobieta

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholożka Anita Kruszewska

Leki w samolocie – czy w bagażu podręcznym można mieć leki?

10 rzeczy, których nie warto robić w wakacje

Jak rabczańskie wziewalnie pomagały leczyć dzieci, a Rabka stała się najważniejszym sanatorium dziecięcym w Polsce

Jak zepsuć sobie urlop?

Ignoruj zagrożenia, pamiętaj o lansie, nadużywaj słońca…Sposobów na zepsuty urlop jest znacznie więcej!

Jak cztery miedziane wanny dały początek uzdrowiskowej historii Ciechocinka, zwanego najtańszym biurem matrymonialnym i wypoczynkowym przedmieściem Warszawy

Kobieta stoi w basenie

Co roku wracasz z urlopu rozczarowana? Zmień to!

Nie tylko egzotyczne komary. Sprawdź, co może ci popsuć te wakacje!

Najpopularniejsze

Kobieta wąchająca kwiat

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na jędrne piersi

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Kobieta ćwiczy

Ćwiczenia na wzmocnienie kręgosłupa – łatwe i skuteczne

Kobieta w stroju fitness

Oponka na brzuchu. Jak zredukować ten problem?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

7 najgorszych typów butów dla twoich stóp. Jakie obuwie może być niebezpieczne?

Odczuwasz lęk i niepokój, choć nic złego się nie dzieje? Sprawdź, co może ci dolegać

Intymne dolegliwości rowerzystek. Sprawdź, jak zadbać o siebie w trakcie rowerowych wojaży

Kobieta ćwiczy

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

×